Frokost i det grønne

Édouard Manet, født i Paris i 1832, død i Paris i 1883. Frokost i det grønne, 1863. Olje på lerret, 206 x 269 cm. Musée d´Orsay, Paris.
Se side 182 i Spenn 2.

 

 

Frokost i det grønne viser to unge parisere, ut fra klærne å dømme er de universitetsstudenter, i selskap med to kvinner. Kvinnen i forgrunnen har tatt av seg klærne. Hun ser med et bydende blikk på betrakteren, samtidig som hun fører fram den ene foten i en nærmest obskøn gest inn mellom de spredte leggene til mannen rett overfor seg. Klærne hennes ligger i uorden sammen med en veltet fruktkurv i forgrunnen. I bakgrunnen bader en lettkledd kvinne som ser ut til å vaske føttene i en dam. Det kan herske liten tvil om at denne utflukten i det grønne har sterke erotiske undertoner.

Utover på 1800-tallet blir nakenmodellen et motiv i seg selv, frigjort fra den rollen hun skulle spille i en allegorisk, mytologisk eller religiøs sammenheng. Kvinnekroppen som symbol på det skjønne mister også mye av sin interesse. En konsekvens av realismen i kunsten var forsøk på å framstille modellene i mer naturlige stillinger og omgivelser. Manets opprinnelige tittel på bildet var Le Bain (Badet), som viser til at han ble inspirert til motivet da han så kvinner bade i Seinen. Manet velger ikke å gjengi denne konkrete episoden realistisk, men foretar en omskrivning av episoden i form av en rekke sitater og henvisninger til andre malerien. Bildet er i høy grad iscenesatt, og Manet brukte sin faste modell til kvinnen og sin bror og svoger som modeller for mennene. Bildet kan oppfattes som en utlegging av det symbolske innholdet i bilder der urbane mennesker søker seg ut i naturen for å finne rekreasjon og ny energi, som innledes med bilder av galante fester i naturen på 1700-tallet. Utflukt i det grønne er et uttrykk for middelklassens fritidskultur med parken som et jordisk paradis.

Manet var en kunstner som i høy grad kommenterte annen kunst i sine bilder, og man kan finne forbindelser til Titians Landlig konsert og Venus. Detaljer i bildet har også vært knyttet til bilder av Raffael og Watteau.

    
Cappelen Damm

Sist oppdatert: 12.09.2007

© Cappelen Damm AS